Roosterplafonds van Hunter Douglas Architectural dragen esthetisch en akoestisch bij aan auditoria en lokalen Erasmushogeschool Brussel

CELL 50-plafond als kant-en-klare oplossing voor technische vereisten en uitstraling

Campus Kanal, de nieuwe campus voor de lerarenopleiding van de Erasmushogeschool in Brussel, opende in april 2020 haar deuren. Voor de plaatsing van de plafonds in de auditoria en diverse lokalen ging architectenbureau B-architecten & Bevk Perović Arhitekti aan de slag met een van de innovatieve oplossingen op maat van Hunter Douglas Architectural. Het veelzijdige open rooster plafondsysteem type CELL 50 zorgde voor een balans tussen de technische vereisten en een esthetische afwerking.

Het plaatsen van het CELL 50-plafond zorgde voor enkele belangrijke uitdagingen op zowel technisch als esthetisch vlak. “Gezien de robuuste architectuur (gepolierd beton, wanden in zichtbeton) moesten de plafonds van de foyer, het administratieve volume en de aula’s zowel esthetisch als akoestisch bijdragen aan de ervaring van de ruimtes. De plafonds moesten ook compatibel zijn met diverse technieken, waaronder verlichtingslijnen, brand- en rookmelders en een rwa-afvoer in de aula’s”, vertelt Olmo Peeters, architect bij B-architecten.

Daarnaast moest het plafond van de foyer onder een helling van 30° geplaatst worden, wat zorgde voor een extra moeilijkheidsgraad. “In de twee auditoria werden eerst houten plafonds vooropgesteld, maar die hebben het om budgettaire en brandveilige redenen niet gehaald. De architect diende het plafond dus te hertekenen met CELL 50, omdat er reeds LED-strips werden gekozen als verlichting voor de houten plafonds. Daardoor moest de toepassing gebeuren in eiland-vorm, waartussen de LED-strips geplaatst werden. Die eilanden waren smal en bestonden uit één tegel en een stuk versneden tegel.”, vult Linda De Ridder, Sales engineer Belux Hunter Douglas Architectural, aan.

Brandveiligheid, uitstraling en akoestische prestaties doorslaggevend

Dankzij de doorgedreven en jarenlange expertise in roosterplafonds en het uitwerken van innovatieve oplossingen op maat speelde Hunter Douglas Architectural perfect in op de vragen van de architect en de bouwheer. De samenwerking tussen Hunter Douglas Architectural en de andere betrokken partijen bij het project in de Erasmushogeschool verliep dan ook zeer constructief, ook wat betreft engineering van de brandstabiliteit, testrapporten en opvolging.

Zo koos de architect voor het CELL 50-plafond van Hunter Douglas Architectural als kant-en-klare oplossing voor zowel de technische vereisten als de kwalitatieve esthetische afwerking. De technische fiches gaven bovendien een goed inzicht in de brandklasse, de akoestische aspecten en de esthetische uitstraling. De roosterplafonds van Hunter Douglas Architectural werden ook gekozen omwille van de conformiteit met de geldende Belgische normeringen, met name de brandstabiliteit van 30 minuten. De hoge akoestische prestaties waren eveneens doorslaggevend voor alle partijen, alsook de esthetische uitstraling en het grote aanbod van afwerkingen en oplossingen van Hunter Douglas Architectural.

Persberichten in je mailbox

Over Hunter Douglas Architectural

Hunter Douglas Architectural is toonaangevende producent van  architecturale plafond- en gevelpanelen. Al meer dan 50 jaar ontwikkelt het bedrijf slimme en esthetische oplossingen voor de projectenmarkt om warmte, licht, geluid en energie te kunnen beheersen. Dat doet Hunter Douglas in samenspraak mét de markt: uitdagingen en ideeën van architecten en ontwerpers liggen aan de basis van nieuwe producten en diensten. Om die reden is Hunter Douglas ook partner van Stichting Archiprix, het collectief van hogeronderwijsinstellingen voor architectuur, stedenbouw en landschapsarchitectuur dat jonge talentvolle ontwerpers een (inter)nationaal podium biedt. De samenwerking met partners resulteert in inspirerende oplossingen die het verschil maken voor architecten en ontwerpers én voor gebouwgebruikers, overal ter wereld. Zo heeft HeartFelt®, het nieuwe vilten plafondsysteem van Hunter Douglas, de hoogste onderscheiding van de Red Dot Award 2017 in de categorie Product Design gewonnen. De organisatie stelt dat Hunter Douglas met HeartFelt® ‘een van de beste producten van 2017 heeft gemaakt’. Hunter Douglas is actief in meer dan 100 landen en heeft zo’n 20.000 medewerkers in dienst. Kijk voor meer informatie op www.hunterdouglas.be

www.hunterdouglas.be